2010. augusztus 13., péntek

Vöröslencse krémleves, a multikulti

   Közismert és azthiszem mondhatom, hogy közkedvelt török leves itt Magyarországon és Világszerte is a Süzme Mercimek Çorbası, vagyis a vöröslencse krémleves. Ahány asztalnál volt szerencsém Törökországban megkóstolni ezt az ételt, mely azóta is elvarázsol egyszerűségével, legalább annyi változatát találhatjuk már meg a magyar gasztrooldalakon is.
   Sok tehát a forrás, némelyik egészen hiteles, mások meghökkentőek. Beálljak én is a sorba? Igen. Éppen ezt a levest, mely hetente helyet kap a családi menüben nem hagyhatom ki az én kis török repertoáromból - született meg a döntés.
   Jöjjön hát a mindenki kedvenc Vöröslencse krémlevese Elif fakanalából, vagyis tollából.


Hozzávalók:
  1,5 pohár vöröslencse (1 pohár = 2,5 dl)
  2 ek olivaolaj
  1 kisebb fej hagyma
  1 burgonya
  1 szál sárgarépa
  1,5 l víz (vagy csirke alaplé)
  kb. 1 tk só (sós alaplé esetén kevesebb)
  pici bors

  1 ek vaj
  1 tk olivaolaj
  2 ek paradicsompüré
  1 tk menta
  1 tk pirospaprika krém (csemege piros arany)
  + pici só, ha szükséges

Elkészítés:
   2 ek olivaolajon enyhén megpirítjuk az apróra vágott hagymát, hozzákeverjük a hámozott felkockázott krumplit, felkarikázott sárgarépát, majd röviddel ezután a megmosott és lecsepegtetett vöröslencsét is.
   Felöntjük vízzel, sózzuk, borsozzuk és kb. 40 percig főzzük.
   Ekkor a vajat az olivaolajba olvasztjuk, hozzáadjuk a paradicsompürét, 2-3 percig kevergetve forraljuk, majd hozzákeverjük a mentát és a paprikakrémet is. 1-2 keverés-kavarás és mehet is a fűszeres paradicsomszósz a leveshez, szépen elkeverjük, a tüzet elzárjuk, majd az egészet alaposan összeturmixoljuk. Ha szükséges utánsózzuk.

Tálalás:
   Mindenképpen frissen facsart citromlével az igazi!

Jó étvágyat!

5 megjegyzés:

trendo írta...

Ez valóban multikulturális recept, legutóbb egy indiai gyűjteményben láttam a párját. Egyszerű és finom. Kár, hogy valami oknál fogva nemrégiben drasztikusan felment a vörös lencse ára. Talán divatba jött?

Elif írta...

Bizony, bizony én is mindig ezzel indítok kedvenc indiai éttermünkben is, imádom. :) Bizony divatba jött, de ahhoz egyelőre nem eléggé, hogy a kínálat szélesedjen belőle és a verseny letornázza az árakat. Én mondjuk megoldom ezt is a török boltból, mint a csicseriborsót - nagyobb kiszerelés, alacsonyabb ár. Néha elmegyünk nagybevásárolunk és jól megpakoljuk a kamrát.

Erika írta...

Szia Elif!
Erika vagyok és amellett hogy Erika, hálás is, szuper jó az oldalad!!!
Főztem már lencselevest nagyon sokszor, a férjem kelet felé kamionozik, imádja azokat az ételeket, de ilyen finomat még nem sikerült, mint a Te recepted szerinti!
Annyi, hogy én fokhagymát futtattam a dinsztelet hagymába és fűszerezéskor kimyon-t is tettem bele (ízlés dolga ), de hálás vagyok, hogy találkoztam valakivel, aki ismer, Ő ajánlotta ezt az oldalt. Szupi!
Egyszer biztosan rábukkantam volna, de mikor????
Sok sikert! Ne hagyd abba! Üdv.Erika

Elif írta...

Kedves Erika, a fokhagymával és a római köménnyel csak jót tehettél. Ez csak egy alaprecept, ahogy szoktam mondani és mindenki ízlése szerint tovább alakíthatja.
Örülök, hogy tetszik az oldal és remélem minél több receptet kipróbálsz majd! Üdv: Elif

Erika írta...

Ez így igaz, de az is, hogy először az alap, az enyém nem volr stabil!
Most kezdem az alapozást.
Köszönöm. Üdv.: E.