2012. január 10., kedd

Chocolate fudge - Diós-mogyorós csokoládés tejkaramella

   Imádom a tejkaramellát, de azt az igazi puhán szájban szétolvadós fajtát. Egy igazi tejkaramella nem morzsálódik, hanem úgy szétolvad az ember szájában mintha soha ott se lett volna. A Chocolate Fudge szerelem volt első látásra, azonnal tudtam, hogy nekem teremtették, amikor először képen láttam. Azóta már jópár helyen felbukkant, kísértett (jó értelemben), végül elszántam magam, bevásároltam és elkészítettem a saját verziómat.


   Imádjuk, igazi kalóriabomba, mégis azt mondom érdemes elkészíteni, hisz - ha hagyjuk neki - hűvös helyen sokáig eláll, remek kis gasztroajándék lehet belőle bármilyen alkalomra és finoom... olyannyira, hogy kisfiam a mai reggelt rá amúgy nem jellemző módon kamrából karamellacsenéssel indította.



Hozzávalók:
  34 dkg cukrozott sűrített tej (2 db 170 g-os tubus)
  20 dkg cukor
  6 dkg vaj
  10 dkg jó ízű étcsokoládé (bizony a lényeg, hogy finom legyen, kakaótartalom szerintem másodlagos szempont jelen esetben)
  15 dkg durvára vágott dió és törökmogyoró vegyesen (nálam fele-fele kb.)
  (ízlés szerint + 1 kk vaníliakivonat  hozzáadható)

Elkészítés:
  Egy veknisütő tepsit (alján mérve 27*10 cm - vagy hasonló alapterületű már formájú tepsit) nagyjából kivajazunk (csak, a tapadás miatt), sütőpapírral béleljük - jól rásimítjuk.
  Vastag falú edényben, lassú tűzön, folyamatos keverés mellett a sűrített tejbe olvasztjuk a cukrot és a vajat. Ha szeretnénk, hozzáadunk 1 kk vaníliakivonatot is.  Miután a cukor elolvadt a lángot erősebbre állítjuk és a karamellalapot kb. 2-3 percig forraljuk, ekkor egészen hideg (akár jeges) vízbe cseppentünk belőle, ha a krém kis "golyóvá" összeáll mielőtt a vizes tál aljára érne a tüzet elzárhatjuk.
   Hozzákeverjük a darabokra tört csokoládét, majd ha ez elolvadt a magokat is.
   A masszát az előkészített tepsibe öntjük, megrázogatjuk, hogy jobban elsimuljon. Hűvös helyen hagyjuk kihűlni és a tetejét száradni - ez így télen a teraszon vagy máskor (miután szobahőmérsékletre hűlt) a hűtőben 2 óra alatt alaposan megoldható.
   A sütőpapírral együtt kiemeljük a tömböt a formából és kicsit erre-arra megcsavargatjuk, megmozgatjuk, hogy a tetejes szépen betöredezzen. Kis kockákra vágjuk (nedves késsel egyszerűbb szépen vágni, mert tapad, viszont valamivel nehezebb utána a kozkákat szétszedni - valamit valamiért, érdemes közben a kést többször megtörölni), amiket:
- kis darab sütőpapírkockákra helyezhetünk (ilyenkor még tapadnak, nem kell megijedni), melyek szélét rál is simíthatjuk az oldalakra, így azonnal dobozolható
- vagy kis mignonpapír kapszlikba helyezzük őket, így azonnal dobozolható
- vagy tetejüket lefelé fordítva tányérra vagy tálcára helyezzük öket, köztük rést hagyva, így hagyjuk pár órát száradni őket, majd egyszerűen tárolhatóak - immáron egyik oldaluk sem tapad (ámde szájban ugyanúgy olvadoznak) - zacskóban, dobozban akár ömlesztve.

12 megjegyzés:

chriesi írta...

tuti, hogy puszta látvány is hízlal :D

Borbély Anita írta...

Nagyon szeretem! :)

Névtelen írta...

Uhh! Ide nekem az egész tálcával!
Anna

Mézigörl írta...

Aztarézfánfütyülőrézangyalát! :-DD

Marika írta...

Hűha, ez nagyon "gyilkos" édesség!:) De nagyon beindítja a "szakácsnői" kíváncsiságomat!:))

Kriszta írta...

Megcsináltam,közzétettem és ajánlom az oldalad!:)

Erzsébet írta...

Megcsináltam én is a hétvégén, nem volt otthon mogyoró, de zselés szaloncukrot tettem bele és így is nagyon finom lett. Köszi a receptet!

Unknown írta...

Hűha, a nyál összefutott a számban a látványtól. Most épp csoki elvonón vagyok, de tuti ki fogom próbálni!

Unknown írta...

Az ember gyanútlanul kószál a neten és a vakondűző sárfűről ide keveredik, hihetetlen :)! Ezt tuti kipróbálom, a lányom ugyanis karamell-függő!

Névtelen írta...

szia
én azt szeretném megkérdezni h a sűrített tejet lehet-e rendes tejjel pótolni????

Elif írta...

a sűrített tej helyett semmikép ne használj sima tejet. Üdv Elif

Névtelen írta...

Szia!
Azt szeretném kérdezni, hogy
miért lett az hogy mikor a csokit belekevertem és a magvakat, porszerű anyaggá változott? Alig tudtam bedöngölni a formába. Remélem így is fini lesz, és nem esik morzsáira... :(