2011. október 7., péntek

Pamuk poğaça avagy Pamut pogi

   Nem vicc, ezt a poğaça-t tényleg ki kell probálni, legalább egyszer, ok? Mennyeien puha, harapnivaló, nem tolakodóan sós, tökéletes egy tea vagy a reggeli mellé és ami a legszebb gyakorlatilag azzal töltitek, amivel csak kedvetek van. Törökországban a lent is szereplő sajtos, a fűszeres főtt burgonyás és a darált húsos belevaló a legelterjedtebb, emellett gyakran töltik fekete olajbogyókrémmel is, de én akár egy kis lekvárral is el tudom képzelni ezeket a kis gömbölyű, magvakkal szórt pogácsákat.


   A tészta receptjének eredetije Pelinchef blogjáról származik, melyet - nem hazudok - tegnap fedeztem fel, de már most beleszerettem, nem rengeteg a recept, viszont ami van az gusztusos, pontos és működőképes, más se kell szerintem egy kellemes gasztrobloghoz. Visszatérek!




Hozzávalók (kb. 35-40 db pogácsához):
  1 pohár langyos tej (1 pohár = 2,5 dl)
  1 pohár langyos víz
  1 pohár olaj
  5 ek cukor
  1 ek só
  1 csomag friss élesztő (4,5 dkg)
  liszt (kb. 85 dkg)
  1 tojás sárgája a lekenéshez
  szezámmag, nigella mag, lenmag, mák, stb. a tetejére

A Feta sajtos töltelékhez:
  10 dkg Feta sajt (Beyaz peynir)
  10 dkg Labne sajt (vagy más krémsajt)
  egy marék vágott petrezselyem

Elkészítés:
   Az élesztőt az 1 ek cukorral elkevert tejbe morzsoljuk, felfuttatjuk (3-4 perc).
   3 pohár lisztet egy nagyobb tálba szitálunk, elkeverjük a sóval, közepébe mélyedést formázunk és beleöntjük a vizet és olajat, hozzáadjuk a maradék cukrot és az élesztős tejet is. Elkeverjük, majd fokozatosan lisztet adagolunk hozzá és szép sima kezeinktől elváló aránylag puha tésztát gyúrunk.
   Fél órán át letakarva (ilyenkor télen akár takaróba göngyölve) kelesztjük.
   Közben előkészítjük a tetszőleges tölteléket. A sajtoshoz a Feta sajtot egy villával összetörjük, vagy összemorzsoljuk és összekeverjük a petrezselyemmel és a krémsajttal.
   A tésztából nagyobb diónyi adagokat szaggatunk, kezeinkkel kicsit kilapítjuk őket és egy-egy kávékanálnyi töltekéket helyezünk a közepükre. A tésztát a töltelék körülbezárjuk, batyut formázva összecsipkedjük, majd ezt a részt alulra fordítva sütőpapírral fedett tepsire sorakoztatjuk a gömböket. Számoljunk úgy, hogy kb. 1,5-2-szeresükre fognak nőni a sütőben, hagyjunk nekik elég helyet!
   Tetejüket megkenjük 1 tk vízzel kikevert tojássárgával, megszórjuk a magvakkal, majd előmelegített 180 fokos sütőben 15-20 perc alatt szép aranybarnára sütjük őket.

Jó étvágyat!

TIPP: Tippem a szokásos, egyszerre süssetek nagyobb adagot és szépen menjen a fagyasztóba, majd a hétvégi reggelihez a sütőben melegítsétek fel!
Nagyobb vengégsereg részére is tökéletes, a látszat ellenére gyorsan, könnyen elkészíthető és nagyon mutatós!

13 megjegyzés:

Kósa Márta írta...

Megnéztem azt a blogot- remek!

Rajongok a törökségekért, kár, hogy nem tanultam meg a nyelvet. Dédelgetett vágyam, hogy hosszú szünet után újra elmenjek kedvenc országomba.

Kati írta...

Hát az biztos, hogy mutatós, most rögtön felfalnék egyet.

Kreatív konyha írta...

Gyönyörűek ezek a pogácsák. ígérem, egyszer biztosan kipróbálom!

Vicuska írta...

Nekem is tetszenek! :)

Bianka írta...

Nagyon szépek lettek

Vali írta...

Szia!
Formázás után már nem hagyod kelni? Rögtön megy a sütőbe?

Elif írta...

Köszönöm szépen mindenkinek! :)

Vali: így van, rögtön megy a sütőbe.

Névtelen írta...

Szia!
Annyira örülök hogy megtaláltam ezt a receptet, az én párom török, és néha már nem tudom mit főzzek, vagy süssek neki, a magyar ételek nem nagyon ízlenek neki (persze azért vannak kivételek). Most meg is csinálom, s holnap leírom a reakciót!:)

Névtelen írta...

Ahogy gondoltam,nagyon ízlett neki.:)

Elif írta...

Nagyon örülök, hogy ízlett neki, nálunk már rengetegszer elkészült, mindig nagy sikert arat. Ha mást is elkészítessz szólj vissza hogy ízlett! :)

Mackólány írta...

Ez a pogácsa sosem hagy cserben, és mindenki imádja. Nem tudok elég hálás lenni a receptért. :-)

Névtelen írta...

Sokadjára készítem el a receptedet... egyszerű és nagyon finom!
A legtöbb netes receptben csalódok, de ez elsőre is tökéletesre sikerült.

Annyira a kedvencemmé vált, hogy most még kommentet is képes vagyok írni (pedig sose tettem), csak hogy biztassak másokat egy próbára :)

Névtelen írta...

Múlt héten készítettem a pamuk pogacat.a vártnál jobban sikerült izlett a csaladnak.köszonom ezt a könnyű finom receptet.