2011. augusztus 5., péntek

Simit - egy karika Törökország

   Többen kérték már tőlem a receptet és ha jól emlékszem egyszer már bele is vágtam a Simit (ejtsd: szimit) sütésbe, de a végeredmény nem volt az igazi, így jó szokásomhoz híven az akkor próbált recept nem is került említésre itt a blogon. Azóta tanultam sok hibából és rájöttem, hogy mindig a legegyszerűbb megoldás vezet a legtökéletesebb végeredményre.


   A másik, amit az élet már sok aspektusából megtapasztaltam, hogy hacsak egy mód van rá forduljunk a profikhoz egy-egy témában. Így most egy eskisehir-i pék pasi - kirimizielma - videóját követve készültek ezek az ínycsiklandozó "perec"-ek, puha bélzettel és a pirított szezámtól és a pekmeztől pikáns héjjal. Aki tud törökül, az látni fogja, hogy van 1-2 apró eltérés a receptjeink között, ez csupán azért, mert már nagyon jól tudom, hogy a magyar és a török liszt nem pont ugyanúgy működik... Kinn egyébként általában durumlisztet használnak, így aki szeretné próbálkozhat azzal is!


   Aki járt már Törökországban, az biztosan ráismert, bizony ez éppen az a fajta "perec", Simit (Gevrek Simit, Sokak Simidi), amit gyakorlatilag bárhol és bármikor megvásárolhatunk az utcán sétálva, a bazárban nézelődve, bevásárlóközpontban vásárolgatva, vagy egy kávézóba beülve egyaránt. A legeslegegyszerűbb török reggeli nem más, mint Simit, egy kis sajt és természetesen fekete tea. Ez az alapverzió, de manapság elterjedtek a töltött változatai is, mint az olivakrémes, sajtos és még ki tudja...


Hozzávalók (12 Simit-hez - 12 főre):
1 kg liszt
3 tk só
1 csomag szárított élesztő (7g) vagy 2,5 dgk friss élesztő
kb. 4,5 dl meleg viz
fél kk cukor
fél dl olaj
1 pohár szőlő pekmez (végszükség esetén víz használható helyette) - török boltokban kapható!
1,5-2 pohár szezámmag (1 pohár = 2,5 dl)

Elkészítés:
   A szezámmagot előre egy serpenyőben enyhén megpirítjuk - enélkül is használható, de a péksüteményen megpirulni nem fog. Vigyázzunk, hogy oda ne égjen, különben keserű lesz!
   Az élesztőt 3 dl cukros vízben kicsit felfuttatjuk. A lisztet elkeverjük a sóval, közepébe mélyedés formázunk, beleöntjük a felfutott élesztős vizet, olajat és elkezdjük összedolgozni a tésztát miközben a maradék vizet folyamatosan adagoljuk addig míg az aránylag kemény tésztánk összeáll. Pár percig dagasztjuk, hogy szép sima bucit kapjunk. Ez a művelet egy erős konyhai robotgéppel, vagy kenyérsütőgép üstjében is elvégezhető!
   Kb. 15 percig pihenni hagyjuk, majd megformázzuk a pereceket - ehhez a tésztát 12 részre osztjuk, majd egy-egy részt még ketté bontva 35-40 cm-es rudakat sodrunk, ezeket összecsavarjuk és karikát formázunk belőlük. Avégeket alaposan nyomkodjuk össze! - A formázásban segít a fent is említett videó.
   A pekmezt vízzel felhígítjuk, minél sötétebb színű Simit-eket szeretnénk, annál kevesebb vizet tegyünk hozzá. Én 1:1 arányt használtam, ahogyan kirimizielma is a videón, de sokan hígítatlanul használják.
   Az előkészített karikákat a pekmezbe merítjük, majd a szezámmagba forgatjuk és egy sütőpapírral fedett tepsire rendezzük őket (nekem normál sütőtepsire 5-6 db-ot sikerül kényelmesen elhelyezni).
   Előmelegített 250 fokon kb. 15 perc alatt sülnének ki elvileg - na az én sütőm nem tud ilyeneket, úgyhogy 220 fokon sültek kb. 25 percig.

Jó étvágyat!


TIPP: A Simit-eket, amiket nem akarunk még aznap elfogyasztani: még melegen tegyük egy műanyag szatyorba, így hagyjuk kihűlni és tegyük a hűtőbe, vagy a fagyasztóba, majd fogyasztás előtt a sütőben melegítsük fel (ha fagyott előtte engedjük ki) - tökéletes lesz!

19 megjegyzés:

Anazar írta...

Csodásak!!

Vicuska írta...

Nagyon szimpatikus, nálunk valószínűleg gyorsan el fog fogyni, főleg szezámmal a tetején :)!!!

Névtelen írta...

Nagyon jól néz ki!

Bianka írta...

Ez csodálatos

chriesi írta...

Annyira jól néznek ki!

Névtelen írta...

Szia, nagyon vártam már egy simit receptet. Köszönöm. Érdeklődnék, hogy a 15 perces pihentetés (kelesztés) elég-e? Üdv.: Kati

Elif írta...

Köszönöm mindenkinek! :)

Kati: igen, teljesen elég volt a 15 perc, kirimizielma ennyit sem hagyott, azonnal formázott, nekem így könnyebb volt dolgozni a tésztával. Én egyébként az élesztőt keveseltem első olvasatra, de az is teljesen rendben volt.

trollanyu írta...

Gyönyörűek lettek:) Nálunk nagyon népszerűek a török páksütik és kenyerek,ezt is ki fogom próbálni.Köszi a receptet.

Petra írta...

Köszi a receptet, mindenkepp ki fogom probalni. Csak, hogy amulatba ejtsem a hozzank erkezö török vendegeket :D

Garffyka írta...

Ó, mi Törökországban voltunk nászúton! Mindenképpen megsütöm, ha már elmenni nem tudunk, kicsit idehozom a hangulatot :)
Nagyon szépek lettek a pereceid!

Elif írta...

Köszönöm nektek is Graffyka, Petra és trollanyu! Remélem nektek is beválik majd a recept, ha sort kerítetek a kipróbálására.

szepyke írta...

Szia!

A Kifőztük Karácsonyba vállalt anyagodat legkésőbb jövő hét péntekig meg kell kapnom, utána már nem tudunk sajnos foglalkozni vele.

Köszönöm,

szia
szepy

Dankóné R. Magdi írta...

En is keszitettem ma es fantasztikus lett :) Majd teszek is fel fotot :)

emin tolga írta...

ben çok seviyorum özelliklede gevrek olursa üçgen peynirle doyumsuz tat veriyor

Szofi írta...

Elif, hogy én ezt mennyire imádom!Mi Londonban élünk és itt nagyon sok török bolt van a környékünkön,így van szerencsém frissen sütöttet venni:)Gyönyörűek lettek a Tieid:)
Üdv:Szofika

Elif írta...

Köszönöm Szofi!

Magdi nagyon örülök, hogy nektek is ízlett! :)

grus írta...

Nagyon örültem, mikor rátaláltam erre a receptre, mert nagy kedvencem a simit. Egyszer voltam Isztambulban és ott többször is ettünk.

Párszor már megsütöttem a recepted alapján, de valamit elronthatok, mert amikor rudakat próbálok formálni, akkor olyan morzsalékossá válik a tészta, és nehéz formázni, mert könnyen szakad. A receptet követem teljes mértékben (pekmezt kivéve, mert ahhoz nem jutottam hozzá), van ötleted mit ronthatok el?

Névtelen írta...

Köszönöm szépen a receptet már régóta szeretem volna megcsinálni .🥰❤

Women Online írta...

yummy