2011. július 16., szombat

Inkább a vakond! - avagy találkozásunk a Nagy Sárfűvel

   Múlt héten részünk volt egy kellemetlen élményben, köszönhetően a manapság felkapott Nagy Sárfű egy szemrevaló példányának - Euphorbia lathyris, más elnevezésein: kerti sárfű, hasindítófű, hasindító kutyatej, apró sármag, vakondokfű. Lásd: Wikipedia.


   Gondolkodtam, hogy közzé tegyem-e a képet kisfiam a mint kiderült ezen nővény által okozott "kiütéseiről", de úgy érzem a fent említett Wikipedia oldalán kívül mindenhonnan csak a "vakondűző hatás" mint pozitív oldal folyik, rengetegen nincsenek tisztában azzal milyen agresszív növényről van szó.
   Pár helyen található utalás rá, hogy kisgyeremekes kertbe nem ajánlott, ámde egyrészt a kisgyermek más kertjében is megfordul, illetve sajnos a növényt áruló szakemberek is sokszor elfelejtik értesíteni a vásárlót a kellemetlen mellékhatásokról, melyet majd a boldog arccal hazavonuló vakondelkergetők akkor tapasztalnak, mikor a kétévente temérdek magot hozó növényt esetleg kiírtani próbálják és annak nedve szétmarja (csak a) bőrüket - jobb esetben!



A képek forrásai: Wikipedia és Plant World Seeds

   Az első évben még szende kis növény (bár már ekkor is maró hatású nedvvel rendelkezik szárában és gyökerében) a második évben belombosodik és magvakat hoz, melyek szintén tartalmaznak a nedvből és önmagukban is mérgezőek. Kisgyerek esetében külön "öröm és boldogság", hogy a magházak érdekes, tetszetős alakúak, de saját magam példájából nyilatkozhatok, hogy még egy felnőtt embernek is boncolni támad kedve őket. Ámde nagyon NEM ajánlatos!

   Mi megtettük... fél-1 nap elteltével a nedvvel érintkező bőrfelületeken piros foltok jelennek meg, melyek erre fél napra felhólyagosodnak, kb. rá 1 napra a hólyagok kifakadnak, majd 1-2 napon belül az elhalt bőrt felváltja az új.
   Külön izgalom volt, hogy vajon Efe a szemébe is kent-e belőle, vagy megmaradunk az arcnál és az alkaroknál, annyiban legalább biztos voltam, hogy enni nem evett belőle hála az égnek.

   Internetes kutatással sikerült egyáltalán a gyanús növény nevét kiderítenünk reggel a foltok észlelését követően: NAGY SÁRFŰ, ezen tudás birtokában remegve indultunk a gyerekorvoshoz, aki azonnal elzárkózott a megoldás megvilágítása elől, lévén szerinte max. csalánkiütés (na ja... bakker!!!), de ha szerintünk nem, akkor irány az XY kórház Toxikológia (ahol mellesleg sosem volt ilyen osztály) azonnal és már maradandó károsodásokról beszél... éljen! Na azért nekem már volt pár kiütéssel dolgom így az első csapás után, melyet aznap a magyar egészségügy reám súlytott megállapítottam, hogy ennyiből azért még nem vonulunk kórházba. Irány az ügyelet, ahol egy "mérhetetlenül kedves" ""hölgy"" gyakorlatilag elküldött minket melegebb éghajlatra, az amúgyis 40 fokból a 2,5 éves gyerekkel, de szó szerint! Háziorvos miután megtudja telefonban miről van szó csak akkor fogad, ha élet-halál kérdés... nyilván... (mindez nyaralás alatt történt, fogjuk hát erre, hogy csak mert nem ismertek minket...)
   Ekkor vissza a netre, kiütés és valami támpontkeresés, nem találás (ezért íródik eme poszt!). Végül - nagy betűkkel írom: a PÉTERFY KÓRHÁZ KLINIKAI TOXIKOLÓGIAI OSZTÁLYÁNAK VEZETŐ FŐORVOSA Dr. ZACHER GÁBOR nyújtott 2 kicsengés után telefonon segítséget (+36-1-3-215-215). Most sokadszorra tapasztalom, hogy ha fordulni kell valakihez, akkor lehetőleg az a valaki legalább docens, osztályvezető, főfőnök, stb. kell legyen, ha problémát kell megoldanunk, figyelemre van szükségünk, mintha az emberségességet az egyetemen tanítanák, vagy a feljebb léptetésekkel osztogatnák, ki tudja... A növény említése után a doktorúr már maga sorolta a tüneteket és nyugtatott meg, hogy ha a gyermek szájában nincsen hólyag, akkor nincs ok az aggodalomra, csak helyi irritációról van szó mely magától el fog múlni. (Így is lett.) Patikában kapható cink-oxidos oldattal bekenhetőek a foltok, ha zavaróak, ezzel hűsítve a bőrt - végül ezt meg is vettük, de nem volt rá szükségünk.

   Tehát a növény semilyen része ne kerüljön szájba, szembe, maró hatású nedvével érintkezve bő vizes lemosás ajánlott mielőbb! Az irritált terület patikai Cink-oxidos ecsetelővel hűsíthető, mást ne kenjünk rá! Kitépésekor, irtásakor használjunk gumikesztyűt és ha lehet védjük szemünket és légutainkat, arcunkat is! Termése mérgező!

   És igen... mindemellett gyökerének vakond-űző hatást tulajdonítanak... de tudjátok mit... részemről akkor inkább maradjon a vakond!

   Minden növénynek járjatok utána, amit lakásotokba hoztok, vagy kertetekbe ültettek, ha mégis gyanús tüneteket észleltek, forduljatok Zacher Gábor doktorúrhoz bizalommal!

25 megjegyzés:

Gesztenye receptjei írta...

Óhh szegény, gondolom mit élhettetek át.:-(
Nem ismerem a növényt, de ezután biztos én is a vakondot választanám:-(

Névtelen írta...

Hűha, szegény gyerek!
Nekem eddig sem volt szimpi ez a növény, alig lehet kiirtani. A vakond pedig vígan túr mellette.
Jó az, hogy végül normális fel-
világosítást, tanácsot kaptatok egy hozzáértő szakembertől.
Egyébként felháborító tendencia, hogy az asszisztensnők, ápolónők, betegfelvételisek ilyen hangnemet engednek meg maguknak!
ica

Andus írta...

SZegény Efe, remélem nem viselte meg őt túlságosan az eset.
Orvosokról inkább nem mondok semmit, mi ezen a hétvégén 4 orvosnál voltunk Szávával......
Zacher Gábort amúgy nagyon szeretem, megnézek, elolvasok róla mindent mai megjelenik, tök jó fej!
Mikor csinálták a kertünket, direkt kértem, hogy ne legyen benne mérgező növény. Tiszafát is akart pl. a kertész, nagy nehezen lebeszéltem róla, helyette tuja lett. Viszont beültetett 2 nagy bokor babérmeggyet, amiről csak később tudtam meg, hogy mérgező.
A párom nem engedi kiszedetni, mert szerinte olyan szép, én meg állandóüan a gyerek után kajtatok az udvaron, hogy nehogy eszébe jusson megkóstolni a lila színű bogyókat.....

Mónika írta...

Na, ez nem semmi!
:(
Örülök, hogy Zacher Gáborban ezúton se kellett csalódnunk!
Talán még örülnöd is kéne, hogy ennyi gyógyításra felesküdött orvos elutasítása után a legjobb, hozzáértő "kezébe" kerültetek!
:)

marisz57 írta...

Egyetértek ennek a növénynek az agresszív voltával. A vakondot nem űzi el, kiirtani szinte lehetetlen. Tudtam, hogy mérgező, de szerencsére nem kerültem vele ennyire közeli kapcsolatba, ezután meg jobban vigyázok.
Megnyugtató, hogy jól végződött a dolog.

Elif írta...

Köszönöm szépen a hozzászólásokat. Én is örülök, hogy végül így alakult, tanultunk az esetből.

Edit írta...

Örülök, hogy leírtad mi történt, egyáltalán, hogy eszébe jut valakinek leírni. Én csak vakondűző dolgokat kerestem szüleim kertjébe, s ráklikkeltem a képekre, mert több helyen olvastam erről a növényről, aztán ezt találtam. Nagyon sajnálom, ami történt. De köszönjük szépen, azt hiszem mondhatom minden olvasó nevében, hogy leírtad. Azt hiszem én is leteszek errőla növényről és lebeszélek mindenkit aknek eszébe jutna ilyent beszerezni.
Edit

Ica0808 írta...

Ennek a növénynek a fehér,tejszerű nedve az arra érzékenyeknél allergiás reakciókat válthat ki.A kutyatejfélékhez tartozik,és ennek a családnak minden tagja ilyen. Egyébként nagyon sok szép dísznövény is akad köztük.Én egy másik,sokkal szebb fajtájával jártam így,mondván énrám úgysem hat. Hát körülbelül egy hétig járkáltam úgy,mint akinek leforrázták az arcát és megállás nélkül sír.Vakondűző hatása nincs is.Állítólag a lótücsköt tartja távol,ami a vakond egyik kedvenc csemegéje,ha elűzi a lótücsköt, akkor talán a vakond se megy arra. Hát ez sajnos nem igaz.Én a kertemben évek óta nem ültetek, mégis minden évben irtanom kell. Fél év után nem tudom,mennyi hasznát veszed ezeknek,de most keveredtem ide véletlenül és nagyon tetszik a blogod.Ica

Hajnalka írta...

Jó, hogy ezt leírtad, mert így nálam is kimarad a lótetűelűző megoldások közül. Köszi az infót! (kipróbálom inkább a befőttes üveg leásva, sörrel töltve megoldást, attól maximum részeg lótetveim lesznek)Hajni

Névtelen írta...

Szia!Nekem tegnap sikerült érintkeznem vele....Szerencsére megtaláltam a bejegyzésed és így tudom mire számítsak...Köszi hogy megosztottad!!!

Saci_Gyula írta...

Saci vagyok Gyuláról Sziasztok. Sajnos a mi 4 és fél éves kis felfedezőnk is boncolgatta a növényt a nagyikertjében és sajnos megvakarta/megdörzsölte a szemét. Azonnal kimosták, bő vízzel de nagyon bedagadt a nyitás irtó fájdalmas. Voltunk a szemészeten, a szemgolyon egy kis tűszúrásnyi kimaródás van amit meg fog gyógyulni de bizonyára ez okoz nag yfájdalmat. Most antibiotikumokat szteroidokat kenunk a szemébe de egy nap után nagy javulást nem látok. Mondjuk mivel nyitni is alig tudja a szemét kevés hatóanyag is jut bele. Üygeletes orvost ma éjjel hívtam a fenti korhazban szerinte rendben vagyunk de megnyugtatna ha elérném Zacher Gábort is. Köszönöm ezt a bejegyzést nagyon sokat segített. Saci

Unknown írta...

Nagyon koszonom en is kesz voltam elultetni ezt a novenyt a vakond eluzesere gondoltam olcsobb es egysserubbnek tunt, mint a racs amit mar letettunk az egyik reszebe a paradicsom kertunkbe, de ugy latszik nem uszuk meg, a tobbi zoldseges kert reszbe is fel kell asnunk es le kell tenni a racsot. Tulajdonkeppen kerites racs amit a csirke ketrecnek hasznalnak azt fektetjuk le melyre a kert ala hozza stappelerjuk a kert keretehez igy a vakondok es mas fold alatti kisallatt nem tud felturni. Kivetel a gilisztak amik persze jot tesznek a talajnak. Ez egy kicsit dolgos es penzbe kerul de legalabb nem mergezo es nem okoz semmi kovetkezmenyt. Egy masik elriasztasi technikat olvastam valahol amonniaval attitatot papirzsepkendot belerakni a vakondok lukba de ki akar amoni kozelebe novekedett zoldseget enni? Es en kiprobaltam a vakond nevetve zabalta a zoldsegemet melette. Nem beszelve hogy az amonia soba kerul es illano vegyszer es allandon kene cserelni. Ugyhogy a ketrec racs a legjobb megoldas ajanlom mindenkinek mult evben a paradicsom kertemben mukodott a vakindok ellen most marcsak a zold hernyoat kell kitalalnom hogy kene oket eluldoznom tavaly nyaron igen nagy kart okoztak. Ha valakinek van otlete....?

Névtelen írta...

Szeretnék egy módszert megosztani vakond ellen, véletlenül jöttem rá. Nyáron a kertben vízkőtlenítettem ecettel a kávéfőzőgépünket, majd a forró ecetes vizet a vakondlyukba öntöttem. Sokszor. Sokat. Akkoriban sok vakondtúrásunk volt. Azon a nyáron nem jött többet vissza.

Lehet, hogy véletlen volt, de mégis egy próbát talán megér.
Üdv mindenkinek: Zsuzsa

simplysteve írta...

Hasznos bejegyzés. A sárfűről annyit, hogy pár éve direkt teleptettem erre-arra a kertben, de a vakond nem foglalkozott vele, ugyanúgy feltúrt. Lehet, hogy egy sárfű-mezőben nem turkál, de a kert nem ezért van. Zacher doktorral, mint szakértővel nekem is jó tapasztalatom volt egy perben.

Unknown írta...

Hello. Sajnos nálunk sok ilyen növény van. Nagy néném ki tépte majd szeméhez nyúlt hetekig kűudölkek mire fel javult. Lehet hogy kis kutyámnak is ez miatt ment el a látása

Névtelen írta...

A sárfű biztosan nem kedvence a vokondnak: valaha én is próbálkoztam a használatával, de a vakond(ok) következetesen kitúrt(ák) minden példányát. A néhány megmaradt magjai meg évek múlva is kikeltek. Szerencsé(m)re(?) semmi bajt nem okoztak, pedig nem "kesztyűs kézzel" huzigáltam ki őket.
Azt viszont nem értem, hogy miért védett: kipusztulásától a jelek szerint nem kell félni, hiszen tömegesen jelennek meg bárhol, a hasznos-káros megitélés meg (csak) a megjelenés helyétől függ.

Névtelen írta...

"Érdekes" amit írtàl és megdöbentő, hogy nem egyedi az esetünk.
Mi hasonló tortúràm mentünk keresztül, a gyanúmra, hogy növény okozza az volt a vàlasz, hogy "növény ilyet nem csinàl.
Aztàn persze kiderült, hogy akàrmilyen kutyatejes növény (még a paszternàk is) csinàl ilyet. :-)

Miért nem tudjàk ezt az orvosok....?

Névtelen írta...

Sajnos volt szerencsém e növénnyel találkozni, nekem a szemembe ment a nedve és marási sérülést okozott.

Névtelen írta...

Ezt a növényt jó lenne a mi éghajlatunkon irtani, nem pedig ültetni. Haszna nem sok, viszont kiszorítja az őshonos növényeket.

Unknown írta...

Sajnos én sem tudtam még rájönni.ahókuszpókuszra amivel elűzhetnem őket ! Es úgy látom a többi ember sem.

Névtelen írta...

Végre valaki jó megoldást írt a vakondhálóra! Az a műanyag szutyok, amit ilyen néven forgalmaznak, semmire sem jó, reklámozását büntetni kéne! Ahol hörcsög, ürge, bármiféle rágcsáló is megtalálható a földben, teljesen kidobott pénz. A rágcsáló vígan átrág rajta, a nyomán pedig jön fel a vakond is. Ezt elfelejtik leírni a "kedves" gyártók! A kár nem csak az anyag, hanem a nem túl egyszerű földmunka is. Aztán miután egy csomó hiábavaló költségbe verted magad, mindenki mossa a kezét, jó esetben nem mondják, hogy Te csináltad rosszul!

Névtelen írta...

Köszönöm a bejegyzést, még most is aktuális és hasznos!

Névtelen írta...

Háát, most én is összeismerkedtem eme növénnyel:).Legyen ez múló ismeretség:)

Névtelen írta...

Nagyon köszönöm ezt a post-ot, én pont tegnap “ismerkedtem” meg közelebbről ezzel a növénnyel, és nagyon sokat segítettek ezek az információk!

Névtelen írta...

Vagy 10 éve jelent meg a kertemben, olyan volt mint egy elfajzott kis fenyő, le is fotóztam, nem tudtam mi a csoda, de a fotónak azt a címet adtam: Én egy gyönyörű gaz vagyok. Meglepetésemre a köv. évben jól megnőtt és mikor egyik unokámmal (aki különben a vizsgálatok szerint mindenre allergiás, de nem foglalkozik vele) a növény közelében bóklásztunk, kis pattanó hangot követően azt mondja a gyerek: Valami megszúrt. Érdekes módon sehol nem írják, hogy az érett magtokok hangot adva szétrobbannak és a magokat jókora sebességgel szétlövik. Nagyon érdekes volt látni-hallani, többször direkt odamentünk megnézni és a gyereknek sem lett semmi baja. No ezek után nekifeküdtem a kutatásnak és nem túl nehezen - a fehér, ragacsos tejnedvből kiindulva - meg is találtam őkelmét név szerint. Amiért írok: gondosan kihúzgáltam ezek után minden tavasszal az új növényeket [rengeteg volt!], de még az idén is találtam a kert vadabb részén egy már elvirágzott nagy bokrot. Szerencsére még a magokat nem érlelte meg. Érzésem szerint az első alkalommal szétlőtt magok talán évekig elfekszenek és csíraképesek maradnak. Úgyhogy vigyázzatok, ne engedjétek magot érlelni. Én szerencsére nem vagyok érzékeny a növényre, sose húzok kesztyűt, csak ha nagyon szúr valami, mondjuk a szedermálna. Viszont szívesen elfogadnék néhány vakondot, ha valahol nem szívesen látott társbérlő a kertben - és persze ha meg tudnátok fogni. Nálam nincs manikűrözött pázsit (előző házamban volt, de ott sem haragudtam a vakondokokra, csak elsimítottam reggel a túrásokat, nem zavart), nyugodtan élhetnének, legfeljebb kevesebb lenne a földben áttelelt csiga.