2010. szeptember 27., hétfő

Szezám zárulj - Édes szezámpasztával tekert kalácsok

   Azthiszem páran várják már ezt a receptet, ugyanis a NoSalty 25-én megrendezett találkozóján már személyesen bemutatkozott kedves és csodás szakácstársaimnak, akik csupa dícsérő szóval illették (eddig). Igazán kellemes és érdekes kis péksütemény ez, szokatlanul imádnivaló jellemét a cukorral kevert natúr tahin töltelék adja.
   Törökországban leggyakrabban nagy csigává tekerik fel a már megkent és feltekert tésztát és így sütik ki, majd pizzaszerűen szeletelik, vagy szépen fejtik kívülről befelé, ahogyan a türelmesek folyasztják a kakaóscsigát. Háznál sokszor készül azonban ez a zsemlenagyságúra csavart verzió, mely aztán váltig állítom kitűnő egy délutáni tea mellé, vagy a gyerekeknek (és felnőtteknek) tízóraira, uzsonnára.
   Eredeti neve szerint Tahinli Ekmek, vagyis tahinos kenyér, de én édes mivolta és a megtévedés elkerülése végett Szezámpasztával tekert kaláccsá neveztem át, remélem senkit nem sértettem ezzel vérig.
   Kb. 3 éve készíthettem először, akkor még pontosan követve Binnur receptjét (amit mára néhány ponton megváltoztattam a tapasztalataim alapján).



Hozzávalók (9 darab zsemlenagyságú kalácshoz):
  1 pohár tej
  2,5 dkg friss élesztő
  2,5 ek cukor
  7 dkg puha vaj
  2 pohár kenyérliszt (1 pohár = 2,5 dl)
  kb. 3/4-1 pohár finomliszt

A kencéhez:
  1 dl natúr! tahin, vagyis szezámpaszta (preferálnám hozzá a boltit - török, arab boltokban beszerezhető - de saját készítésűvel is működhet, ehhez egy módszer itt.)
  1 és 1/4 dl cukor
  1/4 dl víz

A tetejükre:
  1 tojás sárgája
  1 ek tej
  szezámmag

Elkészítés:
   Az élesztőt a cukorral elkevert langyos tejben kb. 10-15 perc alatt felfuttatjuk, hozzákeverjük a puha vajat és a kenyérlisztet, majd a finomliszt fokozatos adagolása mellett közepesen kemény tésztát gyúrunk, pár percig dagasztunk.
   A tésztát meleg helyen letakarva hagyjuk duplájára kelni (kb. 1 óra), a levegőt kinyomkodjuk belőle, majd 9 részre osztjuk. Az egyes adagokból gömböcöket készítünk melyeket lisztezett felületen aránylag vékonyra nyújtunk, próbáljunk meg olyan 20-25 cm-es oldalhosszúságú négyzeteket beirányozni.
   A kence hozzávalóit simára keverjük, majd egy kenőecset segítségével megkenjük a kinyújtott tésztát vele (természetesen ezt ismételjük még 8-szor). Az egyik oldalánál kezdve feltekerjük a négyzetet és félretesszük 15-20 percre pihenni.
   A tekercseket hosszában 2-2,5-szeresükre húzzuk, nyújtjuk (nem baj ha a külső tésztaréteg néhol elszakad), majd az egyik végüket stabilan tartva a tésztát körbecsavarva és a végét alulra eldugva csigákat formázunk.
   A csigákat sütőpapírral borított tepsire rendezzük, további 10 perc pihenő után tetejüket megkenjük egy kis tejjel elkevert tojássárgával, megszórjuk szezámmaggal, majd 180 fokos előmelegített sütőben 20-25 perc alatt készre sütjük őket.
   Forrón nem tanácsos beleharapni, akármilyen csábító is, mert a tahinos olvadt cukor hajlamos szétégetni a szánkat! (Tapasztalatból írom!)

Jó étvágyat!

TIPP: Kedves szakácspajtások szerint a kaymak, vagyis török tejkrém rettentő jól passzol hozzá, ennek egy gyorsan előállítható hasonmását posztolom hamarosan ígérem! Na és én akkor már egy kis lekvárt is ajánlanék mellé, ha már lúd...
   Itt is ajánlanám a fagyasztom és hétvégén a reggelihez előveszem módszert, ahogy azt már a szorgos olvasók tőlem megszokhatták.

7 megjegyzés:

AzEszter írta...

Szia!
Túl azon, hogy rögtön elsőként éltetném ezt a finomságot, engedj meg egy meglepit:

http://azeszter.freeblog.hu/archives/2010/09/27/Kreatv_blogger_lettem/

Puszi!

Bianka írta...

Isteni

Névtelen írta...

Szia, hol tudom a végét is elolvasni??? Nekem "A teketcseket..." utánvége van.
Sziszi.

strawberry írta...

Valamintéstovábbá volt szerencsém élőben is kóstolni és valami mennyeiiii!!!!

Elif írta...

Kedves Sziszi: a recept még nem volt fenn teljesen, de a hiányosságot közben pótoltam. Üdv: Elif

Bianka: köszi! :)

Juci, Eszter: köszi szépen a díjat! Ennél több meg nem is kell, ha ti azt modnjátok jó volt, akkor az is volt... Nekik már csak hihettek! :) Pussz

Mrs Smith írta...

Remek volt Elif, nem egyszerűen csak jó!!!:))) A tahinkrém édesen nagyon finom, nem is gondoltam volna előtte ilyen felhasználásra. Nagyon tetszett és ízlett! Puszi!:))

Elif írta...

Köszi Mrs Smith. Én azthiszem előbb ismertem így édesen, mint bárhogy máshogy, ugyanis ez volt az egyik első török étel, amit készítettem anno. :)