2010. szeptember 5., vasárnap

Gombás-túrós táska - VKF 37/1.

   A Vigyázz Kész Főzz! 37. fordulójára - melyre ez alkalommal Fakanálforgató tollforgató Alíz hívta ki a népes közönséget "Minden gomba jó gomba" felkiáltással - készült a következő péksütemény.
   Nem is olyan régen Jade konyhájában találkoztam egy csodás almás táskával, melynek tésztája azonnal megigézett. Kétségtelen, hogy az édes változat több, mint működik, emellett viszont kíváncsi voltam, mit szól a tészta, ha sósan készítem, valamilyen érdekes fűszeres töltelékkel. A válasz: csodás, ó igen! Ugye minden nagyinak van egy jól bevált kelttészta receptje, amit ezután megtölthet ezzel-azzal, készíthet ilyen-olyan formában az eredmény csak ínycsiklandozó lehet? Hát az én receptem azthiszem ezennel megtalálódott és eltevődött, hogy egyszer majd az unokáim is kóstolhassák!


   Na de mégiscsak a gomba lenne a fő téma, így a tölteléknek is kijár pár méltató szó, melyhez fokhagymás vajon abált gombaszeletkéket kevertem petrezselyemmel és kakukkfűvel ízesített fetás túróval. Igazán különleges párost alkot az őt körülölelő kelt tésztával. Jó szívvel ajánlom uzsonnára, tízóraira, vacsorára, fogyasszátok és fagyasszátok ha úgy tetszik.


Hozzávalók:
A tésztához:
  60 dkg kenyérliszt (BL 80)
  1,5-2 tk só
  1 tk cukor
  3,5 dkg friss vagy 4 tk porélesztő
  2 dkg tejpor
  3 dl víz
  1 tojás
  6 dkg vaj

A töltelékhez:
  25 dkg gomba
  1 púpozott tk kakukkfű (lehet friss vágott)
  1 ek vaj
  1 nagyobb gerezd fokhagyma
  25 dkg túró
  10 dkg feta sajt
  2 ek sajtkrém
  1 ek vágott petrezselyem (lehet fagyasztott)
  csipet bors
  só ízlés szerint

 A tészta: 

   Ha friss élesztőt használunk, ahogy én tettem: a langyos vízben elkeverjük a tejport, a cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt, amit pár perc alatt felfuttatunk.
   A lisztet elkeverjük a sóval (ha porélesztőt használunk, akkor az élesztővel, a cukorral és a tejporral is).
   A folyadékhoz (élesztős keverék vagy víz) villával hozzákeverjük a tojást, majd a liszthez öntjük, összegyúrjuk, míg a tészta összeáll. Ekkor a puha vajat is beledolgozzuk, és szép sima, aránylag kemény, rugalmas tésztát dagasztunk. Letakarva duplájára kelesztjük (1-1,5 óra).
   Formázás: Mikor megkelt, a tésztát 12 részre vágjuk, melyekből gömböket formálunk, majd pár percig pihenni hagyjuk őket. Ezután lisztezett felületen egyenként kb. 12*15 cm-es téglalap alakra nyújtjuk őket, az alábbi kép szerint kb. 1 ek tölteléket teszünk rájuk és az egyik oldalát (pizzavágóval, derelyevágóval vagy késsel) ujjnyi széles csíkokra szabdaljuk. A vágatlan részt ráhajtjuk a töltelékre a végeinél lenyomkodjuk, lezárjuk, majd továbbgörgetjük a töltött részt a csíkokra, megfordítjuk és sütőpapírral fedett tepsire tesszük (a táskák között 2-3 cm távolságot hagyva).



   A táskákat további kb. fél órát kelesztjük, majd megkenjük őket tojássárgával (tetejüket megszórhatjuk magvakkal kedvünk szerint) és előmelegített 190 fokos sütőben kb. 20-25 perc alatt aranybarnára sütjük őket. (Az idővel figyeljetek, mert pl. Jade-nak az édes változatnál csak 12-15 perc sütési idő volt szükséges!)

A töltelék:
   A megtisztított gombát vékony és kis szeletkékre vágjuk. Vajat olvasztunk, melyre rádobjuk a felaprított fokhagymát és pár kavarintás után a gombát is, enyhén sózzuk borsozzuk, levének (melyet majd ereszt) elpárolgásáig olykor megkeverve abáljuk. A tűzről lehúzva hűlni hagyjuk. Közben összekeverjük a többi hozzávalót, előtte a túrót és fetát villával összetörjük. Hozzákeverjük a gombát is és végül ízlés szerint utánsózzuk.

Jó étvágyat!

10 megjegyzés:

Belly írta...

Csodás,ó igen!

Komolyan

Ms. Poppy írta...

Ezt a tésztareceptet én is kinéztem már magamnak, elsősorban a rafináltnak tűnő, de annál egyszerűbb formázás miatt.
Várom a receptet, mert fotó alapján éhes lettem, így vacsi után.:)

Bianka írta...

Eszméletlenül jó. Nagyon guszta

Elif írta...

Köszönöm szépen mindhármótoknak! A tésztát komolyan megéri kipróbálni sósan is édesen is!

Ms. Poppy írta...

Milyen gazdag a töltelék! Az ízét itt érzem a számban. Nagyon csábító.

Jade írta...

Nagyon szep lett, Elif! A teszta szerintem is fantasztikus, annyire pihe-puha, szinte olvad az ember szajaban!
Nagyon tetszik a gombas toltelek otlet, a sos valtozat! Ki fogom probalni!
Koszonom, nagyon orulok, hogy bevalt!

trendo írta...

Mielőtt még elmentem,
úgy döntöttem: ELMENTEM! :)

Elif írta...

Ms. Poppy, Judith, trendo: köszi! :)

duende írta...

Hú, ez nagyon szuper én is vittem, köszi! :)

Elif írta...

Kedves duende, végtelenül örülök, hogy neked is tetszik! Üdv: Elif