2011. február 2., szerda

Etli bamya, magyarul Okrás marharagu... Hogy mi?

   Bizony nem bírtam magammal és vetettem végre párommal egy üveg Okrát. Hogy te még nem is hallottál róla? Pedig imádnád, szinte lefogadom! Csak kóstold meg egyszer igazán jól elkészítve és örökre a rabja leszel, pláne ha amúgyis szereted a változatosságot, ez érdekes zöldséges ételeket, vagy a savanykás ízeket, melyet konkrétan a következő recept tartogat számodra.


   Sajnos kishazánkban kevésbé ismert és elterjedt, ehhez mérten sajnos nem is fenyeget az a veszély, hogy minden sarki árusnál friss Okrával teli rekeszekben fogsz hasra esni. A konzerv és üveges változata, esetleg szárított formája már sokkal is inkább beszerezhető például különféle keleti boltokban. Törökországban a hazai példával ellentétben az Etli bamya, vagyis Okrás marharagu például olyan hétköznapi és megfizethető ételnek számít, mint itt egy jó kis zöldbabfőzelék fasírozottal kiadva.
   Ha elcsábultál, annyit még tudnod érdemes, hogy ezalkalommal a "méret a lényeg" felfogás éppen fordítva értendő. Minél kisebb és ezzel zsengébb terméseket sikerül beszerezned a belőlük készített étel annál ízletesebb és könnyebben fogyasztható lesz!

Az Okráról részletesebben olvashatsz: itt.

Hozzávalók (4-5 főre):
  2 ek olivaolaj
  1 tk vaj
  1 fej hagyma
  20 dkg apró kockára vágott marhahús (pörköltnek való)
  2 kisebb fehér (ill. piros) paprika
  2 közepes paradicsom
  1 üveges vagy konzerv Okra (kb. 30 dkg leszűrve)
  fél citrom leve
  só, bors

Elkészítés:
   Az olivaolajon és vajon enyhén megdinszteljük az apróra vágott hagymát. Rádobjuk a húst, fehéredésig pirítjuk, majd a negyedkarikára vágott paprikát is hozzáadva folyamatos keverés mellett 3-4 percig tovább dinszteljük őket.
   Felöntjük bő egy pohár (kb. 3 dl) vízzel, ízesítjük fél tk sóval. Forrásig olykor megkeverve, majd résnyire nyitott fedő alatt magárahagyva kb. 40 percig főzzük. (Figyeljünk közben le ne égjen, ha szükséges közben a vizet pótolni kell!)
   Ezután a raguhoz adjuk a hámozott és kis kockára vágott paradicsomot és a leszűrt és leöblített (ha valaki igazán savanyún szereti, akkor leöblíteni nem szükséges) Okrát, felöntjük kb. 1,5 pohár vízzel - annyival, hogy bőven ellepje, hozzáfacsarjuk fél citrom levét, sózzuk, borsozzuk (csak érzéssel!) és további 30 perc alatt résnyire nyitott fedővel készre főzzük.

Jó étvágyat!

TIPP: Rizs vagy bulgur köret illik hozzá. Kiadós és izgalmas fogás!
Ha valakit érdekelne, hogyan módosul a recept, ha friss okrából készítjük az ételt kérem szóljon és kibővítem ezzel is a bejegyzést!

8 megjegyzés:

sedith írta...

Épp a napokban láttam okramagot, de anyósom nem akart venni. Konzervet is láttam az üzletekben, de még sosem vettem. Azt mondod, finom, megéri kipróbálni? Azt hiszem, a következő nagybevásárláskor megteszem.:)
Ja, nem Magyarországon élek, hanem Erdélyben, és itt a román asszonyok szokták használni.:)

Aldebaran írta...

Ez nagyon jol nez ki! Az okra jo dolog, foleg hussal parositva. Mindenkepp kiprobalom :-)

Elif írta...

Sedith: mindenképp próbáld ki, ha úgy készíted pl. ahogy írtam szinte biztosra veszem, hogy ízleni fog! mi egymás elől töröltük ki még a maradék szaftot is a tányérok aljából. :) Igan, azt hallottam már, hogy Romániában is könnyen fellelhető, hát sajnos nálunk nem annyira, pedgi de jó is lenne.

Aldebaran: örülök, hogy tetszik! :)

Mimimama írta...

Ez igaz, egyszer megpróbálod és rabja leszel!:-)
A múlt évben ültettem is- helyes kis saját okráim lettek:-)
üdv mm

Elif írta...

Köszönöm a megerősítést Minimama! :)

ayildi írta...

Könnyen megterem nálunk is, bár anyukáméknál ellepték a levéltetvek. Nálunk semmi baja nem volt, két éve egészen sok termett, de a tavalyi hideg nyarat nem bírta. Csak májusban érdemes vetni, amikor már egyenletes a hőmérséklet. Én amúgy nem szeretem... :-) , a férjem annál inkább, náluk is nemzeti eledel! (ghána)

Elif írta...

Hú, köszönjük ayildi a tanácsokat a termesztéssel kapcsolatban, lehet, hogy idén nyáron hasznát fogjuk venni például mi is! Mellette miket tudok meg... Ghána, hát ez szuper! :)

Thrini írta...

Én is szeretem az okrát! Külföldön ettem, ill. egy ismerősömtől szoktam kapni kóstolót. :)